Melex to pojazd elektryczny produkowany przez firmę o tej samej nazwie w Mielcu . W produkcji od 1971 roku.
Melex typ 212
Samochód, posiadający pełne niezbędne wyposażenie takie jak reflektory i pasy bezpieczeństwa , jest bardzo cichy i nie zanieczyszcza środowiska, dlatego jest zwykle używany w miejscach, gdzie standardowe samochody nie są dozwolone. Jest też mniejszy, ale wolniejszy od nich – maksymalna prędkość to około 30 km/h lub 19 mph, w zależności od wersji. W zależności od jurysdykcji niektóre wersje mogą wymagać prawa jazdy ze względu na ich rozmiar.
Początkowo samochody były używane jako wózki golfowe , ale obecnie istnieje wiele wersji, które obejmują:
Wersje pasażerskie/turystyczne (maks. 8)
Wersje ciężarowe (do 1250 kg ładunku),
Specjalne (w tym: karetki pogotowia, karawany itp.)
Wersja turystyczna MELEX w Krakowie, Polska
Typowe zastosowania to ciche miejsca, takie jak parki , ogrody zoologiczne, cmentarze lub w fabrykach , głównie do transportu ludzi lub ładunków na krótkie odległości, gdzie prędkość lub hałas są niepożądane lub niedozwolone.
Logo MELEX
Standardowy i najpopularniejszy Melex nie ma drzwi i może przewozić maksymalnie dwie osoby (kierowcę i pasażera). Może pomieścić więcej miejsc dla większej liczby pasażerów i/lub bagażu.
Jest wyposażony w akumulator i prostownik do ładowania.
Historia
W 1970 roku urodzony w Polsce inżynier Stan Siedlecki, inżynier pracujący w USA dla Continental Moss Gordon w Prattville w stanie Alabama, wpadł na pomysł Meleksa po pracy nad projektem za granicą. [1] Projekt wymagał silnika elektrycznego do napędzania sprzętu znajdującego się w zamorskim zakładzie odziarniania bawełny. Dowiedziawszy się, że pierwotnie wybrane przez niego silniki elektryczne będą miały duże opóźnienie w dostawie, Siedlecki potrzebował innej opcji. Na szczęście znalazł dystrybutora, który mógłby dostarczyć polski silnik firmy Celma z Cieszyna. [2] Siedlecki złożył zamówienie, odebrał silniki, zakończył działalność gospodarczą i wrócił do USA”.
Po powrocie do Stanów Zjednoczonych przypadkowa przejażdżka wózkiem golfowym używanym do transportu pracowników po hali produkcyjnej wywołała pomysł. Jadąc wozem Siedlecki zdał sobie sprawę, że tani silnik elektryczny Celmy może służyć nie tylko do zasilania odziarniarki bawełny. Może również napędzać wózek golfowy.
Szczęśliwym zbiegiem okoliczności zdarzyło się również, że Celma była zainteresowana sprzedażą swoich silników elektrycznych w USA. Aby zrealizować swój pomysł, Siedlecki potrzebował producenta nadwozia do wózka golfowego. Siedlecki wiedział o fabryce w jego rodzinnym Mielcu, w Polsce, która mogłaby produkować wóz. Nie była to jednak zwykła fabryka. Ta fabryka była częścią jego osobistego dziedzictwa. Jego ojczym Adam Krysiewicz zbudował oryginalny zakład w Mielcu. Uzbrojony w swój pomysł i zaangażowanie w urzeczywistnienie biznesu, Siedlecki zaczął docierać do potencjalnych inwestorów.
Pomimo kilku początkowych niepowodzeń finansowych, do połowy lipca 1970 roku zapewnił podpisany kontrakt na produkcję 25 000 wózków w ciągu 4 lat. Dzięki jego staraniom Lelex został wyprodukowany w Polsce, a następnie wysłany i sprzedany w USA. Tylko 10 wózków wysłanych w ramach tego pierwszego zamówienia w grudniu 1970 roku . rosną i jak popularne stałyby się wózki w USA
Zobacz melex łeba
Wkład Siedleckiego w rozwój Meleksu był znaczny. Nie tylko jest odpowiedzialny za oryginalny pomysł na wyprodukowanie wózka w Polsce, jego wysiłki zapewniły również inwestorom i uzgodnieniom kontraktowym niezbędnym do wyprodukowania wózków i wysyłki ich do USA. Jego wysiłki nie ograniczały się jednak do ułatwienia transakcji biznesowych. Wymyślił także nazwę „Melex. “
Pomysł na nazwę Melex przyszedł do Siedleckiego w lipcu 1970 roku podczas zwiedzania fabryki WSK-Mielec w Polsce w ramach uroczystości kończącej negocjacje kontraktowe związane z produkcją Melexa. Do tego czasu Melex był ogólnie określany w dokumentach biznesowych jako „wózek golfowy”. Podczas zwiedzania fabryki kierownik fabryki zapytał grupę, jak nazywa się wózek. Siedlecki wziął do ręki serwetkę i napisał słowo „MELEX”, które jest fonetyczną wymową „Mielca”, nazwy miejscowości, w której mieści się fabryka. Rozważając nazwę wózka golfowego, Siedlecki zapewne zdał sobie sprawę, że trudno będzie go sprzedać, jeśli kupujący nie wiedzieliby, jak wymówić nazwę produktu. Mając tę myśl na uwadze,
Za stworzenie logo odpowiada Siedlecki. Stworzył odręczny rysunek na tej samej serwetce, której użył do napisania imienia Melex. Ten rysunek stałby się logo koszyka.
Dzięki zabezpieczonym kontraktom produkcja została podjęta szybko. Jesienią 1970 roku weszła w życie umowa i rozpoczęto produkcję. Podczas gdy w 1970 roku tylko kilka wózków było dostępnych w sprzedaży, w następnych latach sprzedaż Melexa szybko rosła. W grudniu 1970 r. firma początkowo wyeksportowała 10 wózków do USA. W 1971 r. eksport do USA dramatycznie wzrósł, w wyniku czego sprzedano 1000 wózków w USA. W 1972 r. popyt ponownie znacznie wzrósł. Tym razem zaowocowało sprzedażą 3000 wózków. Popyt nadal rósł w szybkim tempie. W 1973 r. sprzedaż podwoiła się w porównaniu z rokiem poprzednim, co zaowocowało sprzedażą 6000 wózków. W połowie lat 70. Melex w imponujący sposób wdarł się na rynek amerykański i był poważnym konkurentem na rynku pojazdów elektrycznych. [4]