Baterie litowo-jonowe są niezwykle popularne i wszechstronne. Te akumulatory, które można znaleźć w telefonach komórkowych, samochodach, elektronarzędziach i kilku innych typach urządzeń elektronicznych, są również skutecznym narzędziem do obsługi materiałów i obsługi naziemnej na lotniskach.
Technologia akumulatorów litowo-jonowych sprawia, że są one doskonałym wyborem ze względu na ich wyraźne zalety i korzyści przyjazne dla środowiska.
Ale jak dokładnie działają baterie litowo-jonowe? A co sprawia, że są tak popularne w tak wielu zastosowaniach?
Oto, co musisz wiedzieć o komponentach składających się na baterię litowo-jonową i o tym, jak współpracują ze sobą, aby tworzyć sprawnie działające i trwałe źródła energii.
Części
jak działa bateria litowo-jonowaAkumulatory litowo-jonowe są dostępne w wielu różnych kształtach i rozmiarach. Wewnątrz jednak zazwyczaj wyglądają tak samo. Aby zrozumieć, jak działa bateria litowo-jonowa, ważne jest poznanie roli, jaką odgrywają poszczególne części.
Komórka
Akumulator litowo-jonowy składa się z kilku części. Ogniwo, służące jako koń roboczy baterii, jest najbardziej krytycznym elementem baterii.
Ogniwo składa się z następujących materiałów baterii:
Elektrody to dwie końcówki baterii. Jedna to anoda, a druga to katoda.
Anoda przechowuje lit i jest zwykle wykonana z węgla.
Katoda przechowuje również lit i jest wykonana ze związku chemicznego, który jest tlenkiem metalu.
Separator blokuje przepływ ujemnych i dodatnich elektronów wewnątrz akumulatora, ale umożliwia przechodzenie jonów.
Płynny elektrolit znajduje się między dwiema elektrodami. Przenosi dodatnio naładowane jony litu z anody do katody i odwrotnie, w zależności od tego, czy bateria się ładuje, czy rozładowuje.
Akumulator – Baterie do telefonów
Akumulator, w którym znajdują się ogniwa litowo-jonowe, działa podobnie do komputera. Zawiera:
Co najmniej jeden czujnik temperatury do monitorowania temperatury akumulatora.
Konwerter napięcia i obwód regulatora, który koncentruje się na utrzymywaniu napięcia i prądu na bezpiecznym poziomie.
Złącze Euro, które umożliwia zasilanie i przepływ informacji do i z akumulatora.
Kurek ogniwa, który nadzoruje napięcia ogniw w zestawie akumulatorów.
System monitorowania baterii, mały komputer, który nadzoruje całą baterię i zapewnia bezpieczeństwo użytkownikowi.
Jak więc ogniwo zasila sprzęt?
jak działa bateria litowo-jonowa Po podłączeniu baterii litowo-jonowej do urządzenia lub elementu wyposażenia dodatnio naładowane jony przemieszczają się z anody do katody. W rezultacie katoda staje się bardziej naładowana dodatnio niż anoda. To z kolei przyciąga ujemnie naładowane elektrony do katody.
Separator w ogniwie zawiera elektrolity, które tworzą katalizator. Wspomaga to ruch jonów między . Ruch jonów w roztworze elektrolitu powoduje, że elektrony przemieszczają się przez urządzenie, do którego podłączona jest bateria.
Baterie litowo-jonowe można ładować. Podczas ładowania jony litu przechodzą ten sam proces, ale w przeciwnym kierunku. To przywraca baterię do dalszego użytku.
Ogólna konstrukcja akumulatora litowo-jonowego zapewnia wiele korzyści użytkownikom sprzętu:
Czas pracy znacznie się wydłuża wraz z ich użytkowaniem w porównaniu z innymi typami akumulatorów.
Funkcje szybkiego ładowania zapewniają mniej przestojów dla pracowników zmianowych i większą produktywność.
Charakteryzują się płaskimi krzywymi rozładowania i zapewniają wyższą stałą moc. Oznacza to koniec irytujących spowolnień sprzętu, gdy poziom naładowania baterii spada.
System zarządzania baterią (BMS)
System zarządzania odgrywa integralną rolę w zapewnieniu, że ogniwo baterii działa na najwyższych poziomach. Wpływa również na działanie baterii, oferując kilka zabezpieczeń i funkcji.
Na przykład:
- Baterie MAXXIMUS
- Baterie ATX Platinum
- Baterie Blue Star
- Baterie GT
- Baterie Oryginalne do telefonów
- Baterie Oryginalne MyPhone
- Baterie Exclusive Line
- Baterie Tel1
- Baterie Forever
- Baterie Black Line
- Baterie Andida
- Baterie Oryginalne MAXCOM
- Baterie Pulsar
- Baterie MAXPOWER
- Baterie MaxLife
- Baterie Reverse
- Baterie AMA
BMS utrzymuje temperaturę ogniw w idealnym zakresie roboczym, aby zapobiec przegrzaniu lub zamarznięciu.
BMS monitoruje prądy i napięcie, aby utrzymać oba na bezpiecznym poziomie. Dendryty zaczynają tworzyć się w ogniwie, jeśli napięcie spadnie zbyt nisko, co może spowodować zwarcie ogniwa, dlatego ważne jest, aby pakiet akumulatorów litowo-jonowych był wyposażony w system monitorowania tego.
W pakiecie nie ma wbudowanej „pamięci”, więc częściowe rozładowania nie powodują uszkodzenia akumulatora. Akumulatory litowo-jonowe mogą ładować się i rozładowywać w najdogodniejszych dla operatorów godzinach.
Wbudowane kontrolery zapobiegają przeładowaniu, aby zapobiec powstawaniu, które może spowodować znaczne uszkodzenie akumulatorów litowo-jonowych.
Równoważenie komórek jest monitorowane, dzięki czemu opłaty wyrównawcze nigdy nie są potrzebne. Ponieważ akumulatory litowo-jonowe nie wymagają ładowania wyrównawczego, nie wydzielają niebezpiecznych gazów.
System zarządzania baterią pozwala również menedżerom śledzić stan baterii ich floty za pomocą komputerów pokładowych, które przesyłają ważne dane za pośrednictwem usług w chmurze.
Baterie litowo-jonowe zawierają kilka elementów zaawansowanej technologii, które współpracują ze sobą, zapewniając użytkownikom wyraźne korzyści.